Ahad, 22 April 2012

Madu Empat

Mempelai menari mengikut adat.

Dia pernah beristerikan seorang berjawatan menteri tapi berpisah akhirnya manakala seorang lagi isterinya, Kate, membunuh diri ketika dunia melangkah ke milennium baru (pada tahun 2000).

Hingga 19 April 2012, isterinya berjumlah tiga orang. Lelaki itu memang telah terlalu lama diketahui mempunyai seorang kekasih, malah telah memiliki seorang anak berusia tujuh tahun hasil hubungan terlarang itu - menjadikannya bapa kepada 21 anak.

Jumaat 20 April 2012, dia dengan rasminya menikahi kekasihnya itu - menggenapkan isterinya kepada empat. Dalam masyarakatnya yang menghalalkan poligami, perkahwinan itu memang dijangkakan, melihat akrabnya pasangan kekasih itu.  Betapa tiga lagi isterinya, Sizakele, Nompumelelo dan Tobeka ditinggalkan di rumah, ketika dia dan sang kekasih yang merupakan bekas petugas di bidang IT, menemaninya dalam banyak tugasan di luar negara.

Tiadakah persengketaan dari isteri-isteri atas sikapnya itu?

Biasalah agaknya dalam mana-mana rumahtangga.

Namun, dikhabarkan, ketika pasangan itu dinikahkan, semua isteri turut berada di majlis tersebut. Dengan selamba pula menyaksikan sang suami turut menari bersama madu baru mereka, Ngema, mengikut adat sebaik upacara pernikahan berjalan.

Demikian nasib seorang suami beristeri empat. Kisah yang pastinya hanya menjadi anganan bagi hampir keseluruhan kaum lelaki.......

Siapakah lelaki bertuah itu?

Beliaulah Jacob Zuma, Presiden Afrika Selatan.

Selamat Pengantin Baru, Tuan Presiden!


[Pasangan itu bernikah mengikut adat Zulu, suku kaum mereka]


Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails