Ahad, 1 Mei 2011

Dua Khan & Orkes Chandini



Orkes Chandini, Batu 5, Sik.

Pada tahun 70-an, orang utara kalau tak kenal orkes yang satu ini, sahlah penipu besar. Kalau di Indonesia lagi dahsyat. Dikatanya munafik.

Walaupun kadangkala dipanggil ghazal parti, orkes ini amat versatile. Lagu apa pun boleh dimainkan. Lagu barat, lagu padang pasir (arab), lagu melayu dan pastinya lagu hindi.

Bagi kami, persembahan mereka sampai ke tahap hampir sama dengan muzik asal setiap lagu. Dan tak hairanlah kalau mereka pernah mengelilingi Malaysia mengiringi D J Dave menghiburkan anggota polis. Polis yang bertugas sekitar akhir 70-an pasti boleh mengesahkan tentang kewujudan projek khas menghiburkan anggota PDRM ini. Mereka jugalah biasanya dipilih jika artis terkenal akan mengadakan persembahan di utara. Masa itu mana ada minus one apatah lagi karaoke!

Penyanyinya tentulah M Nasir (bukan M Nasir yang majoriti kita fikirkan), Rohani Sopian, S Mokhtar, S Jamaluddin dan A Rahman. Masih tak akan saya lupa bagaimana terpegunnya mendengar S Mokhtar nyanyikan lagu Highway Star, lagu asal Deep Purple. Masa itu tiada siapa tahu lebuh raya maka saya fikir makna lagu itu tentang jalan tinggi di bintang!!! S Jamaluddin (pemain keyboard -- masa itu disebut pemain organ) saya ingat pernah menyanyikan lagu Duniya bi tikri (lagu arab), A Rahman, gitaris, biasanya menyanyikan lagu dari kumpulan D' Lloyd.

[Difahamkan bahawa S Jamaludin telah meninggal dunia pada awal tahun 1990-an, manakala S Mokhtar masih aktif menerima undangan menyanyi. Anggota lain Orkes Chandini tidak diketahui kedudukannya]

Namun tak akan sah jika tiada lagu hindi. Biasanya lagu jenis ini akan dinyanyikan oleh A Hamid Khan dan A Ghani Khan, dua beradik yang merupakan 'tauke' orkes ini. Kadangkala disertai adik mereka , Mumtaz. (Saya pernah dua kali menonton kelibat Mumtaz ini). Dalam waktu tertentu lagu hindi turut dinyanyikan oleh Hussin Ghulam, seorang yang terkenal di utara sebagai taukeh wayang pacak.

Namun dua Khan ini cukup diingati. Nyanyian mereka yang kadangkala diiringi tarian oleh darai ['maknyah'] amat menghiburkan walaupun seperti majoriti rakyat Malaysia, sepatah pun kami tak faham makna senikata lagu itu.

Nyata, lama sebelum 3 Khan mengungguli filem Bollywood di India, 2 Khan terlebih dahulu menjadi raja lagu-lagu hindi di Malaysia.
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails