Khamis, 13 September 2012

Teman Pengganti: Intro Yang Pernah Kukenal...

Saya penggemar lagu.

Tiada penyanyi pilihan. Asalkan liriknya berkesan, apa lagi yang puitis, penyanyi yang tiada hidung pun saya dengar nyanyiannya. Saya bukanlah spesies menggunting gambar artis lalu tampalkan pada kulit buku, dinding bilik atau kini di muka komputer.

Kerana usia sudah berada di tahap pingat emas, banyak juga lagu yang tersimpan dalam memori. Kebanyakannya melekat keseluruhan lirik hingga hari ini. Apalah daya untuk membuangnya walaupun ada lirik yang cukup saya tidak gemar.

Kebanyakan lagu melayu dari era 50-an pernah saya dengar sekurang-kurangnya sekali. Sebahagiannya, terutama dari era 60-an, 70-an, 80-an dan 90-an dengan mendengar intro muziknya saya dapat meneka nama lagunya, terkadang beserta penyanyi [yang asal atau yang merakam semula]. Paling tidak, dengan memetik jari dan mendongak, saya dapat mencari maklumat tentang lagu itu. Insya Allah.

Tetapi kemahiran itu tersekat untuk lagu-lagu selepas memasuki milennium baru dulu. Irama dan liriknya mungkin tidak sesuai dengan jiwa saya. Namun, perkembangan secara sepintas lalu lagu dan penyanyinya saya ikuti juga tatkala membelek akhbar atau menonton tv. Walau sekadar mengerling, saya diberi Allah keupayaan mengingat lama. 

Misalnya, seorang pelakon dan penyanyi wanita yang tidaklah berapa meletup kerja seninya pernah ditanya apa keistimewaan pada seorang penyanyi duda yang ketika itu dikaitkan dengannya. "Ada syurga di wajahnya!!" Jawabnya yakin, merujuk sebuah lagu top sang kekasih. Kini mereka tidak lagi bersama, tidak tahulah kalau-kalau pada wajah itu telah muncul neraka pula....Saya sebutkan hal itu kepada seorang rakan yang turut sama menonton dan mendengar ucapan tersebut. Malangnya dia tidak diberi keupayaan untuk mengingatnya.....

Saya bukanlah peminat tegar Noorkumalasari.

Tetapi saya masih mengingati dia muncul dengan penuh perasaan dalam sebuah rancangan terbitan RTM, lama dulu. Terlalu lama. Semasa itu kumpulan Black Dog Bone[BDB] baru saja mengeluarkan album berjudul Diskorama. Duo adik beradik bergelar The Queens - Farah Diba dan Yasmin- sedang popular. Kedua-dua grup dari Singapura itu turut diundang dalam rancangan tersebut. BDB menyampaikan lagu medley Anekaragam [yang pernah dipopularkan oleh Tan Sri P Ramlee] dan Kisah-kisah Lama (Kenangan BDB) manakala The Queens menyanyikan Tak Mengapa [rakam semula lagu Dato' A Rahman Hassan/Orkes Nirwana] dan lagu Bersabarlah Kalau Bercinta. 

Noor pula menyanyikan dua lagu juga. Salah satunya disampaikan sambil mengalirkan airmata. Saya terlupa tajuknya tapi ingat  lirik serta derasnya aliran air di pipi Noor!

tak kusangka 
kiranya engkau 
telah lama menjalin pertunangan    
dengan dia 
gadis itu 
tapi engkau rahsiakan dariku
izinkanlah aku 
mengundur diri
bersama luka yang remuk di hati 
semoga bahagia hidupmu sayang
diriku usah dikenang

Sejak itu saya mengagumi penghayatannya. Kebanyakan penyanyi,walaupun lirik lagu cukup sayu menghiris, tetapi masih boleh terkerising tekernyih ketika mengalunkannya!

Maka, sebahagain lagu Noor kemudiannya tersimpan dalam memori.

Satu di antaranya adalah Hati Seorang Kekasih Lama, ciptaan Hj Mahzan Manan [yang turut menghasilkan beberapa lagu lain untu Noor].

Satu malam, baru-baru ini dari corong radio saya mendengar nada muzik lagu itu. Sedang mencari tajuk lagu itu dan menyangka ia sebuah gubahan semula, muncul suara penyanyi lain dan lagu pun lain!

Saya tidak merujuk kepada sesiapa - mungkinkah ada artikel menceritakan lagu itu adalah kolaborasi Hj Mahzan dengan pencipta lain?

Saya mencari lagu baru itu di Youtube dan mendengar muzik intronya berkali-kali.

Sah.

Permulaannya adalah ciptaan asal Hj Mahzan. Malah di dalam salah satu laman yang memaparkan lagu nyanyian Noor itu,  seseorang menulis begini :

teman pengganti - malique feat black =)



Tolonglah.

Tidakkah ini termasuk dalam kategori ciplak?

Maaf, jika ada yang saya ketinggalan .......

Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

2 ulasan:

MISS NUR HIDAYAH berkata...

patut pon pertama kali dengar lagu ni, macam dah familiar.

Jie berkata...

memang saya setuju ini lagu ciplak. Asalnya saya ingatkan nak popularkan semula lagu lama tu tapi langsung tak dinyatakan pencipta asalnya...
dan kalau korang perasan ada sebuah lagi lagu yang macam ni...Rembau Most Wanted...intronya sebijik lagu Ku Sangka Siang Kiranya malam nyanyian asal Khadujah Ibrahim

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails