Jumaat, 11 November 2011

U T C - Sebuah Kehilangan

Mulai 5 Nov 2011, bas henti-henti United Traction Company (UTC) telah benar-benar berhenti. Di Seberang Perai , Kuala Muda dan Sungai Petani. Kos penyelenggaraan yang meningkat antara puncanya.
Saya sayu tiba-tiba. Sepupunya di antara Alor Setar dan Sungai Petani, serta AS ke Butterwoth iaitu United Transport Company telah lama pergi, diganti Transnasional........

Perkhidmatan sejak sebelum merdeka menghubungkan antara bandar utama di Kedah dan Seberang Perai memang cukup cemerlang. Sesekali berada di SP dan bertemu bas UTC seakan terimbau masa lalu. Tapi kini bas UTC tinggal sejarah....

Tak tahu kenapa kerongkong saya senak membaca berita penamatan khidmat bas itu. Ada sesuatu yang nostalgik......

Mana mungkin kita lupa bas ekspres 516 AS- Butterwoth. Berada di stesen bas Jalan Langgar ketika itu, kami menghafal nombor laluan malah jadual perjalanan setiap bas. Pemandu dan konduktornya pun lebih 50% kami kenal!

Bas No.1 untuk Simpang Empat.

Bas No. 2 ke Sungai Petani.

Bas No. 3 setakat Gurun.

Bas No. 6 ke Pendang.

Bas No. 8 ke Tokai.

Bas No. 4, 5 dan 7 mungkin ada, tetapi agaknya dari Sungai Petani atau Gurun ke bandar lain di luar dari laluan utama AS-Butterwoth.

Demikianlah.

Namun sedikit-sedikit khidmat bas itu pupus. Paling awal bas No. 1. Mungkin kerana jarak AS-Simpang Empat agak dekat. Lagi pula bas AS-Pendang, AS-Tokai, AS-Gurun dan AS-Sungai Petani semuanya mesti melintasi Pekan Simpang Empat. Saya tak ingat tahun berapa tapi tiba-tiba tersedar bas No 1 sudah tiada.

Banyak kejadian yang tersimpan basah di ingatan dalam hal bas UTC. Namun satu yang paling basah ialah satu ketika saya kekurangan 10 sen dari harga tambang ke Simpang Empat setelah separuh hari menghauskan tapak kasut di Alor Setar. Bandar tidak sibuk hari itu. Tak ramai menaiki bas.

Saya memilih untuk menaiki bas No 8 (Tokai). Konduktornya hari itu seorang nyonya berambut keriting, sekitar 40-an usianya. Saya membayar tambang dengan beberapa keping syiling (tak ingat berapa tambangnya tapi memang tak cukup 10 sen untuk sampai ke pekan Simpang Empat). Nyonya konduktor menebuk tiket ikut nilai yang saya beri.

"Tak mau turun Simpang Ampat ka?" tanyanya ketika menghulurkan tiket.

"Taklah. Kita mau singgah rumah rumah adik beradik di Batu 6....." saya menjawab.

Kerana tak ramai penumpang, saya duduk berhampiran tangga bas sambil meletakkan dahi ke atas lengan yang melintang di bahagian penyandar kerusi di depan. Memang niat nak pura-pura tertidur sampai ke pekan Simpang Empat.

Beberapa kali bas berhenti apabila loceng ditekan penumpang. Saya masih dalam kedudukan yang sama. Bas berjalan setelah nyonya konduktor mengetuk besi penyandar kerusi dengan penebuk tiket.

Sekali lagi loceng berbunyi dan pemandu menghentikan bas. Agak lama, tidak pula terdengar nyonya konduktor memberi isyarat jalan.

"Kawan aaa. Sudah sampai. Lu tak mau turun ka?"

Rupanya dia yang menekan loceng tadi. Berpura-pura macam mengantuk, saya pun turun. Betul-betul bertentangan dengan Masjid Batu 6. Saya memandang jalan di depan. Sayup nampak pekan Simpang Empat,

Hari itu sebatu saya menapak untuk sampai ke tempat saya meletakkan basikal di pekan Simpang Empat. Sepanjang jalan saya menyumpah nyonya konduktor itu. Namun sebaik menaiki basikal ke rumah saya sedar siapa yang bersalah.

Nyonya itu mungkin sudah meninggal tapi wajah dan rambut keriting beruniform biru muda masih saya ingat. Lebih-lebih lagi bila bercerita tentang bas UTC.

Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails