Isnin, 17 September 2012

Kalau hidup macam dalam drama



Anda dapat bayangkan bosannya kalau hidup kita ini macam dalam drama televisyen.

Anda hanya melangsungkan kata-kata atau perbuatan klise orang sebelumnya. Anda dapat bayangkan anda dikelilingi oleh orang-orang yang berperwatakan stereotaip sama ada baik atau tidak.

Kalau anda sakit walaupun berguling-guling, anda tak bimbang kerana doktor akan mengulangi dialog klise yang sudah beratus kali diucapkan, "Sabarlah cik, cik tidak apa-apa. Kecederaan dia sikit saja,". Cuba kira berapa ratus kali dialog ini diucapkan dalam drama Melayu? Ini hasil penulis skrip atau penciplak skrip?

Kalau anda pergi melawat sanak saudara atau rakan taulan di wad kecemasan, anda juga tidak perlu cemas sangat sebab doktor pasti akan menenangkan anda Apabila doktor membuka pintu wad kecemasan, terkam dan bertanyakan keadaan pesakit. Doktor pasti kata, "Sabarlah cik, keadaannya stabil,".

Hidup dalam drama swasta juga mudah mendapat jodoh, misalnya berlanggar dalam pusat membeli-belah. Kalau pelajar pula mesti berlanggar di tangga universiti. Kemudian terus bertukar alamat. Hidup dalam drama, yang baik akan terus baik walau dalam apa keadaan sekalipun. Sementara yang jahat pula akhirnya akan menyesal. Moral ceritanya tak akan ada orang jahat.

Hidup macam dalam drama memang banyak rintangan. Tapi tidak perlu bimbang kerana yang "baik" selalunya akan memperoleh kejayaan dan kemurnian pada akhirnya. Ala...macam filem Ombak Rindu tu. Atau setidak-tidak yang membuat onar akan meminta maaf dan menyalahkan dirinya yang berkelakuan buruk.

Pada saat itu, yang baik (selalunya sebelum teruk dikerjakan oleh yang onar) akan memperlihatkan kemuliaan pekertinya. Dia tidak pemarah dan jauh sekali untuk berdendam.

Paling menarik setiap hari kita berada dalam premis sosial yang sama. Kalau di kampung, rencahnya mesti ada wanita yang suka mengumpat, samseng ala Shariff Dol Kampung Dusun dan warung tempat membuang masa.

Kalau anda di kelas elit, pasti berdepan dengan musuh dalam perniagaan yang menggunakan taktik kotor. Malah ada kalanya taktiknya tidak masuk akal. Tapi itu bukan persoalannya kerana yang penting mahu menunjukkan yang baik akan terus baik.

Komplot juga menjadi sebahagian daripada rencah hidup. Agenda untuk menjatuhkan antara satu dengan lain penting untuk menjadikan hidup penuh dengan drama. Pendek kata tidak ubah seperti kehidupan Mahsuri atau Hang Tuah yang menjadi mangsa fitnah.

Komplot ini bukan sahaja kalangan korporat yang bersarapan di restoran lima bintang. Ini juga boleh berlaku kepada mereka yang bersarapan di warung kopi di kampung pedalaman. Sambil minum kopi (lagak samseng dan angkuh) mereka merancang strategi untuk menjatuhkan musuh yang selalunya orang baik, giat dalam persatuan dan berbaik-baik dengan anak gadis yang cantik di kampung berkenaan.

Alasan yang membuatkan mereka sakit hati selalunya tidak kukuh. Tetapi kerana untuk meneruskan rencah hidup yang stereotaip, mereka pun berlagak jahat sekalipun tidak tahu kenapa mereka jadi jahat.

Apabila ayah anda memarahi anda, ibu akan menjadi orang tengah menenangkan keadaan. Kalau anda berada dalam kesusahan, ibu akan mengulangi dialog begini, "Sabarlah nak," sambil menunjukkan muka ala Neng Yatimah.

Memanglah hidup begitu hambar dan tidak mendebarkan. Ini kerana hampir semua langkah yang kita ambil sudah tahu penghujungnya. Tidak ada orang yang mampu mengubah nilai stereotaip ini kerana begitu aturannya dalam drama Melayu. Kalau kita mengimpikan hidup yang sempurna tontonlah banyak-banyak drama Melayu, termasuk juga filem Melayu.

Seorang kontraktor pula mesti kelek pelan ke tapak projek, pakai topi keselamatan dan tercangak-cangak macam cari lembu hilang melihat bangunan yang belum siap. Kemudian buka pelan seolah-olah dia tahu semuanya. Padahal kontraktor sebenar pun hairan apalah benda yang dibuat itu.

Bila balik ke pejabat, setiausaha dengan langkah dan aksi yang cukup klise akan menyerahkan fail kepada kita dan berkata, "Ini fail yang cik atau encik minta bla...bla...bla". Jangan lupa, kita juga akan menjalani satu aturan kehidupan yang penuh dengan kebetulan. Apabila kita teringat kepada kawan kita, dia akan muncul di depan mata dan kita kenalah tuturkan dialog, "Hah, itu pun dia datang." Takkan tak pernah dengar dialog warisan ini kot?

Tapi bila anda fikir balik, bosannya kalau hidup kita macam dalam drama Melayu. Bosan sangat-sangat kerana penuh dengan klise. Tak ada yang tak klise. Sebab itulah anda lama tak menonton drama Melayu. Anda rasa loya bila ada dialog atau perbuatan klise dalamnya. Wahai penulis skrip, apa yang ada dalam kepala otak awak hah?

Di atas adalah kolum Siti Jarum dalam Mingguan Malaysia bertarikh 25 Mac 2012. Tidak apa yang diubah selain Siti ditukar kepada ANDA

Bacalah dengan matahati dan saya percaya anda akan mengangguk-angguk!

Seperti saya.......
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails