Ahad, 22 April 2012

Coca-Cola: Sebuah Ingatan

Natasha Harris

Ibu beranak lapan, Natasha Harris, pastinya tidak menyangka bahawa tabiatnya yang mereguk 10 liter Coca-Cola sehari secara berterusan mengakibatkan masalah kesihatan dan membawa kepada kematiannya.

Demikian kesimpulan koroner yang menyiasat sebab kematian wanita tersebut di New Zealand.

Menurut laporan harian Otago Daily Times , wanita yang berusia 30 tahun menderita kegagalan  jantung dan menurut suaminya disebabkan kerana begitu banyak Coca Cola yang diminumnya dalam sehari.

Natasha dilaporkan muntah-muntah sebanyak enam kali dalam seminggu, beberapa bulan menjelang kematian mengejutnya pada bulan Februari 2010.Pada awalnya beliau mengatakan muntahnya disebabkan stress.

Apabila dia tidak minum Coca Cola, Natasha akan merasa lemas dan suka marah-marah. Namun keluarganya tidak menyangka kematiannya  disebabkan minuman ringan tersebut.

Suaminya, Chris Hodgkinson mengatakan kepada koroner Otago-Southland, David Crerar bahwa si isteri akan meneguk sekurang-kurangnya 10 liter Coca Cola setiap hari.

"Hal pertama yang dilakukannya di pagi hari adalah minum Coke, dan yang terakhir sebelum tidur juga adalah minum minuman yang sama." kata Hodgkinson.

"Saya tidak pernah menduga. Ini kan hanya minuman ringan, seperti minum air biasa. Saya tidak pernah menduga minuman ringan boleh membunuhnya," katanya.

Ahli patologi, Dr Dan Mornin di depan sidang koroner mengatakan bahawa mangsa besar kemungkinan menderita hypokalemia - iaitu kurangnya potassium di dalam darah- kerana tingginya penggunaan Coca Cola.

Dia mengatakan Natasha meninggal kerana kegagalan jantung, dan kebiasaannya minum Coca Cola, dan juga pengambilan gizi yang  terlalu banyak kafein, menyebabkan kematiannya.

Dalam kenyataan akhbar yang dikirimkan kepada The Southland Times, seorang juru cakap Coca Cola mengatakan, "meminum  minuman apapun dalam jumlah besar, termasuk air, boleh memudaratkan."

"Semua makanan dan minuman akan bermanfaat sekiranya merupakan bahagian dari pola makanan yang seimbang disertai dengan gaya hidup aktif," kata kenyataan tersebut.

Seperti keluarga Natasha, sebagaimana diucapkan , semoga pengalaman ini memberi pengajaran kepada semua. Dalam apa-apa hal, bersederhanalah.
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails