Sabtu, 21 Julai 2012

Lagu-lagu Sempena Ramadan

 



Setiap tahun, Ramadan kita biasa-biasa sahaja. Kemeriahannya tidak setara menyambut Syawal. Radio masih mainkan lagu biasa-biasa juga. Bermula dua minggu selepas masuknya Ramadan, akan berulanglah skrip lama. Lagu-lagu raya dari Ahmad Jais, Fazidah Joned, P Ramlee, Saloma serta Sharifah Aini, Hail - Uji dan Sudirman akan dikitar dan diputar. Lagu baru? Tidak mempunyai roh raya, kata pendengar yang ahli.

Gaijin
Dalam hal ini, saya tabik negara jiran, Indonesia. Sempena Ramadan, diterbitkan album lagu kerohanian. Bukan dari penasyid, sebaliknya dari penyanyi biasa-biasa. Biasa-biasa muncul dengan lagu kegilaan anak-anak Malysia. Yang pakai skirt pun boleh terbitkan lagu berjodol Astaghfirullah - rujuk duo Gaijin. Tidak mengapalah. Jangan marah, berdoa saja agar diberi hidayah lalu mereka nanti memakai tudung dan datang berceramah ke tempat kita, bercerita tentang penghijrahan itu.......Hidayah itu hak Allah. Sebagai saudara seagama kita doakan.....

Saya menghayati beberapa lagu yang menusuk, diterbitkan sempena Ramadan. Lihatlah juga serta hayati liriknya lalu tertanya sendiri kenapa ilham dan ikhtiar itu tidak tiba di Malaysia.....Kita ada Aishah, Arbaayah Abdul Manan serta Dayangku Intan untuk melagukan, Bob Lokman untuk menulis lirik dan Sham Kamikaze untuk menerbitkannnya. Ini baru permulaan. Kemudian akan diturutilah oleh yang lainnya......Perjalanan ke arah mana pun, mesti bermula dengan langkah pertama. Kalau tidak, kekallah kita sebagai jurujual mimpi..

Selamat berpuasa. Semoga amal kita adalah ikhlas dan mendapat tempat di sisiNya. Amin.

Hayatilah lirik ini kalaupun tidak mahu mendengar lagunya, di celah-celah kesibukan kita bertadarus dan beramal lain. Atau ketika kita nanti sibuk menyambut raya......



Ku tak pantas di surga - [Dadali]
Dadali

Sudah terlalu banyak
Dosa yang aku lakukan
Tuhan ampuni aku

Berlinang air mata
Bila ku sebut nama-Mu
Tuhan bergetar hatiku

Ku telah
Lama lupakan-Mu
Gelap hati
Gelap jiwa
Gelapnya hidupku

Ku tak pantas di surga
Namun ku takut pada neraka
Aku hanya manusia
Penuh dosa

Tuntunlah dan bimbinglah
Di jalan ridho-Mu
Beri aku kesempatan
‘Tuk menjadi yang lebih baik

Andaikan saja waktu
Dapat ku putar kembali
Aku ingin di dekat-Mu

Betapa pedih siksa
Yang telah Engkau janjikan
Tuhan maafkanlah aku

Ku telah
Lama lupakan-Mu
Gelap hati
Gelap jiwa
Gelapnya hidupku

Ku tak pantas di surga
Namun ku takut pada neraka
Aku hanya manusia
Penuh dosa

Tuntunlah dan bimbinglah
Di jalan ridho-Mu
Berikan kasih-Mu
Berikan cinta-Mu


Fariez RM
Allah Aku Malu - [Fariez RM]





Allah ku malu 
bila ku nanti menghadap padamu
Tak cukup bekal 
yang ku persiapkan selama hidupku
Telah banyak dosa 
yang ku lakukan di dalam hidupku  
Bilakah nanti hambamu ini merasakan surga
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Mungkin terlalu hina 
aku di matamu
Masihkah ada waktu 
'tuk membayar dosa-dosaku

Allah panjangkan umurku, 
ingin kembali di jalan-Mu
Bila tak cukup waktuku, 
ampuni hamba-Mu

Aku tak tahu
sampai kapan nanti nafasku terhenti
Namun ku tahu 
ku harus bertaubat mohon ampunan-Mu

Allah panjangkan umurku, 
ingin kembali di jalan-Mu
Bila tak cukup waktuku, 
ampuni aku, dosa-dosaku
Ku sujud pada-Mu 
hingga akhir waktu

Hidup Mati - [Ika Putri]

Ika Putri
Di nadiku, di nafasku
Mengalir asmaMu Allah
Di senangku, di susahku
Ku berpasrah padaMu Allah
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Kau mendengar, Kau melihat
Setiap perbuatanku
Hidup matiku padaMu Allah

Kau melihat, Kau mendengar, Kau menentukan
Setiap langkahku milikMu Allah
Tuntun aku, bimbing aku ke arahMu

Di nadiku, di nafasku
Mengalir asmaMu Allah
Di senangku, di susahku
Ku berpasrah padaMu Allah

Kau mendengar, Kau melihat
Setiap perbuatanku
Hidup matiku padaMu Allah

Kau melihat, Kau mendengar, Kau menentukan
Setiap langkahku milikMu Allah
Tuntun aku, bimbing aku ke arahMu

Hidup matiku padaMu Allah
Kau melihat, Kau mendengar, Kau menentukan
Setiap langkahku milikMu Allah
Tuntun aku, bimbing aku ke arahMu


Ku Bersujud - [Leeya]
Leeya

Tasbih ini jadi saksiku
Setiap kali menyebutMu
Ku bersujud, terus bersujud
Untuk memohon ridhoMu

Aku yakin Engkau ada
Temani jalan hidupku
Aku yakin Engkau ada
Walau ku tak lihat wujudmu

Di hatiku hanya asmaMu
Di nafasku ada nafasMu
Kau yang selalu ada di dalam hidupku

Setiap langkah atas ijinMu
Ku pasrahkan hidup matiku
Ku berserah hanya padaMu ya Robbi

Ku bersujud, terus bersujud
Untuk memohon ridhoMu

Aku yakin Engkau ada
Temani jalan hidupku
Aku yakin Engkau ada
Walau ku tak lihat wujudmu

Di hatiku hanya asmaMu
Di nafasku ada nafasMu
Kau yang selalu ada di dalam hidupku

Setiap langkah atas ijinMu
Ku pasrahkan hidup matiku
Ku berserah hanya padaMu ya Robbi

Ya Allah, ya Robbi, ya Rahman, ya Rahim
Ya Allah, ya Robbi, ya Rahman, ya Rahim

Merpati Band
Ampuni Aku - [Merpati Band]

Ku bukanlah manusia sempurna
Dan ku tak luput dari dosa di hadapanMu ya Allah
Aku banyak lakukan kesalahan
Tak mematuhi kewajiban dan mengabaikan laranganMu ya Allah
*courtesy of LirikLaguIndonesia.Net
Ku bertaubat padamu ya Allah tuhanku, ampunilah aku
Ampuni segala dosa, kesalahan hamba yang jauh dariMu
Bila aku terlupa padaMu, ku mohon ingatkan aku
Jangan biarkan aku terus jatuh ke dalam lembah yang keruh
Allah tuhanku ampuni aku
Aku banyak lakukan kesalahan
Tak mematuhi kewajiban dan mengabaikan laranganMu ya Allah
Ku bertaubat padamu ya Allah tuhanku, ampunilah aku

Ampuni segala dosa, kesalahan hamba yang jauh dariMu
Bila aku terlupa padaMu, ku mohon ingatkan aku
Jangan biarkan aku terus jatuh ke dalam lembah yang keruh
Allah tuhanku ampuni aku, Allah tuhanku ampuni aku


Berserah - [Miranda]

Ya Allah ampuni aku
Ya Allah selamatkan aku
Ya Rahman kau yang penuh kasih
  
Ya Rahim Maha Penyayang
  

Diri ini begitu kecil
Di hadapanMu tiada dayaku
Jiwa ini hanya milikMu
Hanya padaMu aku berserah

Miranda
Ya Allah aku bersujud
Pasrahkan hidup dan matiku

Diri ini begitu kecil
Di hadapanMu tiada dayaku
Jiwa ini hanya milikMu
Hanya padaMu aku berserah

Engkaulah satu cahaya
Yang selalu menerangi jalanku

Diri ini begitu kecil
Di hadapanMu tiada dayaku
Jiwa ini hanya milikMu
Hanya padaMu aku berserah

Diri ini begitu kecil
Di hadapanMu tiada dayaku
Jiwa ini hanya milikMu
Hanya padaMu aku berserah

*********************

Sesekali kita perlu menjengah ke luar kotak..........

Selamat menjalani ibadah puasa.
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails