Isnin, 30 Julai 2012

Dejavu Di Kinabalu: Hakisan Berterusan.....


 
Ahad lalu, ruang pojok sebuah akhbar memuatkan persoalan ketulenan kisah Dejavu Di Kinabalu. Katanya cerita itu sebiji macam cerita Korea. Persamaan cerita mungkin dapat diterima, tetapi kalau plot pun serupa?.......

Beliau meminta Erma Fatima muncul mendedahkan kebenaran. Maka, kerana mereka yang akan menemui/ditemui pihak media, akan berpusing-pusinglah jawapannya.

Bagi rakan blogger yang menganggap itu bukan bermotifkan untung, asalkan ada pengajaran ciplak pun diizinkan,  seperti kes cerekarama Maafkan Aku, sekali lagi ingin ditimbulkan: apakah Erma menerima cek kosong dari TV3 untuk kerjanya itu?

Apapun jawapan Erma, dia bertuah. Masih boleh membuat duit dengan mencedok kalaupun bukan menyerap seluruhnya hasil kerja orang. Pedulikan kata penonton yang minoriti tahu asal usul cerita. Asalkan peminat/penonton tegar drama tv memberikan pujian sepatah: TERBAIK!

Bahayalah jika sepuluh terbaik datangnya dari sumber yang begini. Apabila ada anugerah Skrin nanti, salah seorang akan naik ke pentas dengan esak tangis mensyukuri kemenangan.  Setelah majlis usai dan semua berhenti bertepuk, tidak malukah kita jika keesokannya terdengar  satu tepukan bersambung dari penulis asal nun jauh di Jepun atau Korea atau Indonesia.....Dia tidak meminta apa-apa, sebaliknya memberikan sekuntum senyuman!


Ini bukan cerita baru. Adik Manja arahan Hafsham yang menaikkan nama Dharma Harun AlRashid dahulu khabarnya berasal dari filem Hongkong. AR Badol pernah mengarahkan filem lakonan Mr Os dan Salih Yaacob berjodol Keluarga 99 yang sebiji dicelup dari filem Cina.


Cuma pengakuan jujur yang dikehendaki. Berilah pula kredit untuk pihak yang kita ambil hak mereka itu. Jangan terus menulis sebagai hak kita dan berbanggakah dengan pujian jika bukan kita yang menghasilkannnya? Mungkin cek itu boleh kita kunyah, namun percayalah tidak akan tenang hati seorang pencuri!

Kita pernah didatangkan dengan lagu-lagu saduran - Hindi atau Barat. Mungkin penciptanya tidak mendapat apa-apa, tetapi tiada penyanyi atau penerbit di negara kita yang mendabik dada bahawa itu lagu ciptaan mereka. Peminat pun tahu itu lagu saduran.

Tetapi dalam filem atau drama tv, peminat yang betul-betul teliti dan meluas tontonannya saja yang akan mengesan sesebuah skrip saduran atau ciplakan. Maka teraniayalah peminat tegar drama Melayu yang merasakan mereka telah menonton buah fikir terbaik dari negara sendiri.

Kasihan. Terus terhakis rasa malu itu.......
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails