Sabtu, 18 Februari 2012

Di Manakah Adam Salleh Ghani?


Adam adalah anak Seniman Salleh Ghani (pengarah filem Sri Mersing yang tersohor itu). Bertugas di akhbar Harian Metro, pernah punya kolum sendiri mengupas isu hiburan dengan menggunakan nama Jarum Emas.Kini pangkat dinaikkan dan kolum itu terhenti.

Semasa dia mengetuai meja hiburan dulu, banyak juga saya tahu tentang keluarganya termasuk ibunya Seniwati Raja Hamidah Raja Saad. Setiap hari minggu, Jarum Emaslah yang saya cari dalam Metro Ahad. Banyak maklumat di situ. Karenah dunia seni hiburan.

Satu pagi, TV1 tersilap menyiarkan Menteri Pelancongan, Dr Ng Yen Yen sebagai Menteri Penerangan .... yang sepatutnya Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim. Saya juga kebetulan menonton kesilapan maklumat itu. Tetapi sebagai orang biasa, saya hanya buat pembetulan sendiri dan diam.

Sehari dua kemudian saya terbaca hal berkenaan ditulis di akhbar dan sumbernya adalah dari Adam, bersekali dengan gambar skrin tv tertera kesilapan fakta itu. Saya kagum. Walaupun beliau bukan lagi wartawan, masih juga peka mengesan dan seterusnya meminta petugas lain menulis beritanya. Sekali lagi, saya kagum. Semoga kesilapan sedemikian adalah yang terakhir.

Minggu lepas, tiba-tiba saya teringatkan Adam. Puncanya: Dalam rancangan Malaysia Hari Ini di TV3, ketika difokuskan tentang KANSER, telah berlaku satu kesilapan fakta. Disebutkanlah dalam intronya tentang beberapa tokoh yang menjadi mangsa kanser. Dari luar dan dalam negara. Cuma saya membuat pembetulan sendiri dan diam apabila dinyatakan bahawa Seniwati Dato Sarimah Ibrahim, antaranya mendapat barah otak. Sarimah Ibrahim? Setahu saya Sarimah Ahmad.

Di manakah Adam Salleh Ghani pagi itu? Sebab saya menyelak Harian Metro sepanjang minggu dan tak menemui berita kekhilafan fakta itu dibetulkan....





Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails