Khamis, 23 Februari 2012

Satu Dalam Sejuta


Genap 20 tahun kepergiannya hari ini. Banyak yang akan terus diperkatakan tentang Sudirman: lagunya, semangatnya, kecewa kasihnya serta bakatnya.

Banyak lagunya yang membekas di hati. Mengangkat dan sekaligus memotivasi penganggur, gembala , pengayuh basikal tua, orang kampung, anak sekolah, gadis kilang, mat disko, anak dagang adalah antaranya.

Namun saya sejak lama terkesan dengan lagu Teriring Doa, dari EP pertamanya yang turut mengandungi lagu Seruling Bambu , Ku Bersilat dan Suratku Yang Ini (terbitan WARNADA 1976). Menghayati lagu itu seperti terimbau zaman persekolahan dan memasuki alam tua sekali gus. Ketika muda, tertanya-tanya bagaimana keadaan masa depan manakala ketika menginjak separuh abad seakan mengiakan apa yang beliau lagukan.

Bersama salam ku kirim
Teriring doa dan restu
Sepenuh kasih nan syahdu
Terimalah kasih ku

Sungguh pun jauh terpisah
Dihati dekat selalu
Kekasih usah gelisah...
Tenangkan lah hatimu

( korus )
Biarkan masa beredar
Hari pun berganti minggu
Hadapilah dengan sabar... Oh sayang ku
Kuatkan tekadmu intan
Tempuhi segala rintangan
Pastikan kita bertemu kau dan aku

( ulang korus )

Namun lagu-lagu dalam album ini jarang disiarkan atau diperkatakan. Mungkin ia bukan dalam kelompok besar label EMI. Wajah di album itu dikatakan Kamariah (Kay) yang kemudiannya beliau nikahi namun akhirnya berpisah.
Perpisahan itulah akhirnya mempengaruhi penciptaan lagu dan lirik Merisik Khabar, Terasing, Salam Terakhir dan Nilai Cintamu (antara lainnya). Malah ketika mengalunkan Merisik Khabar dalam Juara Lagu '87, beliau muncul bersama prop yang paling mudah, pemetik api. Murah mungkin harganya namun mahalnya ialah itulah pemberian bekas isterinya. Di hujung lagu itu, beliau menghembus pada pemetik api itu, simbolik berakhirnya hubungan mereka, dan diangkat persembahan itu sebagai terbaik, walaupun lagu itu tewas kepada Menaruh Harapan (Zait0n Sameon) untuk Juara Lagu.. Kay adalah satu-satunya wanita yang pernah bertakhta di hatinya. Persembahan itu sentiasa basah di ingatan kebanyakan penggemar muziknya...

Dir, teriring doa agar kau dirahmati di sana. Dua puluh tahun yang kosong, tanpa pengganti.

Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails