Selasa, 26 Jun 2012

Sulaiman Masri Yang Selayaknya Dikagumi







 

 

 


Ketika saya terlalu muda pada tahun 1970, Rukun Negara dilancarkan. Kami diminta menghafal perisytiharan dan ikrar rukun tersebut:
  
Perisytiharan
Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita hendak:
  • Mencapai perpaduan yang lebih erat dalam kalangan seluruh masyarakatnya
  • Memelihara cara hidup demokratik
  • Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati secara adil dan saksama
  • Menjamin satu cara liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai corak
  • Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden:

Ikrar

Maka kami rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:
  • Kepercayaan kepada Tuhan
  • Kesetiaan kepada Raja dan Negara
  • Keluhuran Perlembagaan
  • Kedaulatan Undang-undang
  • Kesopanan dan Kesusilaan
Malah ada pertandingan melafazkan ikrar rukun tersebut sebagai persediaan menyambut ulangtahun Hari Kemerdekaan  pada 31 Ogos 1970. Saya antara yang dipilih guru dalam tapisan akhir bagi mewakili sekolah. Saya gagal, dan paling diingat sebabnya adalah kerana saya hanya berselipar jepun ketika muncul di depan barisan juri sekolah.....

Namun tahun itu rukun negara telah meresap ke seluruh jiwa pelajar. Kami akan menjerit kuat-kuat ' Maka kami, .... setiap kali ternampak bendera Malaysia berkibar - sesuatu yang amat sukar dijumpai dipasang ketika itu. kalau ada pun , selain di sekolah, adalah di premis-premis milik kerajaan seperti klinik dan pejabat pos.

Ketika itulah, pada suatu hari saya mendengar lagu Rukun Negara dimainkan di radio. Saya masih ingat, juruhebahnya, arwah Karim Mohamad, cuba menyuruh pendengar meneka nama penyanyinya. Semasa itu bukan ada talian terus ke konti. Maka bertekaan sesama pendengar setempat. Ramai, termasuklah bapa saudara saya, yang meneka itu adalah suara A Ramlie. Suaranya 'sebiji' A Ramlie. Namun jawapannya adalah Sulaiman Masri. Menurut Karim Mohamad, Sulaiman ketika itu adalah penuntut Universiti Malaya.
Saya kagum dan setelah 2-3 kali mendengarnya, saya dapat menyanyi sebaik Sulaiman!

Sulaiman [ belakang] ketika menadi editor DM
Ketika saja menginjak remaja, Dewan Masyarakat menjadi antara bahan bacaan pilihan. Dari bacaan kulit ke kulit, saya temui nama Sulaiman Masri sebagai penolong editor majalah pilihan pelajar tingkatan enam itu.
Walaupun tanpa maklumat sahih, saya tahu itulah Sulaiman, bekas penuntut UM yang sempat merakam album suaranya bersama band The wanderers dulu. Saya semakin kagum.

Satu hari, ketika membelek-belek buku di Pustaka Union, Alor Setar, saya terpandang sebuah buku di bahagian linguistik. Hasil tulisan Dr Sulaiman Masri. Saya tahu orangnya masih sama dengan penyanyi awal 70-an tersebut. Membaca sedikit biodata di belakang buku, tebakan saya tidak meleset. Saya semakinlah kagum.

Ternyata,  Malaysia juga memiliki artis yang selayaknya dikagumi!

Berikut petikan tentang Sulaiman Masri dalam Wikipedia:

Dr Sulaiman Masri merupakan penulis tersohor di Malaysia berhubung bahasa Melayu. Beliau pernah bekerja di DEwan Bahasa dan Pustaka. Kini menjadi pensyarah di UPSI, Tanjung Malim,Perak,Malaysia.
Dr. Sulaiman Masri mendapat didikan dalam bidang linguistik, kewartawanan dan penerbitan. Pernah bertugas sebagai guru, pensyarah, perancang bahasa, dan editor. Beliau memimpin pelbagai kursus komunikasi untuk pelajar, mahasiswa dan pekerja.

Sulaiman Masri lahir di Pasir Panjang, Sekinchan, Selangor pada 23hb. April, 1949. Beliau mendapat pelajaran dasar di Tanjung Karang, Selangor dan di Sekolah Menengah Alam Shah,Bandar Tun Razak.Kemudian melanjutkan pengajiannya di Universiti Malaya dan mendapat MA dan PhD di luar negara.

             

Penulisan

  1. Bahasa Melayu rujukan menengah ,(Sulaiman Masri, Mashudi Bahari, Juliliyana Mohd. Junid ), ,Utusan Publications, 2007
  2. Bahasa Melayu : dimensi pengajaran dan pembelajaran ,(Sulaiman Masri, Abdullah Yusof, Mohd Ra'in Shaari), , Utusan Publications & Distributors, 2006.
  3. Tatabahasa Melayu mesra pengguna (Sulaiman Masri, Ahmad Khair Mohd Nor), ,Utusan Publications & Distributors, 2006.
  4. Komunikasi pejabat : petua pelayanan pelanggan serta panduan umum penulisan memo, surat, laporan, minit, ucapan dan iklan (Sulaiman Masri, Ahmad Khair Mohd Nor), Utusan Publications & Distributors, 2005.
  5. Tuju cemerlang peperiksaan, Utusan Publications & Distributors , 2005.
  6. Kaedah penyelidikan dan panduan penulisan (esei, proposal, tesis),Utusan Publications & Distributors , 2005.
  7. Panduan belajar di universiti, Utusan Publications & Distributor, 2002.
  8. Komunikasi kewartawanan : penulisan berita, rencana dan ulasan ,( Sulaiman Masri, Razali Ayob Sulaiman Masri), Utusan Publications & Distributors, 2002.
  9. Target bestari : cemerlang peperiksaan ,Alaf 21, 1999.
  10. Tatabahasa Melayu , Fajar Bakti, 1997.
  11. Media dan komunikasi dalam Bahasa Melayu ,Fajar Bakti, 1997.
  12. Komunikasi berkesan jilid 2 : penulisan memo, surat, iklan, laporan (minit mesyuarat) ,Fajar Bakti, 1997.
  13. Penggunaan bahasa Melayu ,Fajar Bakti, 1997.
  14. Teori tatabahasa : keterbatasan dan kemungkinannya (oleh Frederick J. Newmeyer ; Penterjemah Sulaiman Masri) , DBP, c1996.
  15. Kursus amali dalam pemprosesan istilah (oleh Juan C. Sager; bibliografi oleh Blaise NKwenti- Azeh, Penterjemah Sulaiman Masri), DBP, 1995.
  16. Penulisan berita dalam bahasa Melayu ,Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990.
  17. Inilah bahasa baku , Fajar Bakti, 1989.
  18. Sebutan baku : panduan dan senarai perkataan ,Syarikat S. Abdul Majeed , 1988
  19. Bahasa Inggeris mudah , Teks Publishing, 1986.
  20. Saripati Bahasa Malaysia , Oscar Book International, 1983.
  21. Kamus utama dengan daftar kata istilah (Penyunting Sulaiman Masri), Pustaka Zaman, 1980.
                                                                                                                            
[Selain album yang memuatkan lagu Rukun Negara, Madah Untuk Adek, Tak Guna Kata Dan Janji serta Pertemuah Di Malam Pesta itu, Sulaiman Masri & The Wanderers turut menghasilkan satu lagi album yang diisi dengan lagu-lagu Setiamu Abadi, Korban Chinta Suchi, Riwayat Lembah Pantai dan Mahsuri Malinja Ria Bahagia.]
Sayang sekali hanya sebuah lagu yang dapat dikesan. Peminat tegar A Ramlie bolehlah menilai suara Doktor Bahasa ini. Saya tidak terkejut apabila salah satu lagu nyanyiannya dicipta oleh Salamah Basiron, yang sebelumnya terkenal dengan ciptaan lagu Oh Fatimah [A Ramlie].......


                                    


Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails