Khamis, 8 Mac 2012

Eja Betul-betul


Siti Shariza Saifuddin.

Saya mengaguminya. Tidak hanya pada perawakan atau lakonannya.

Ketika facebook seperti rukun kepada artis untuk mempromosi diri dan mencipta kontroversi, beliau mengakui tiada akaun. Jadi tiada kepeningan baginya untuk mengemaskini atau menjawab apa-apa. Saya membayangkan betapa damai kehidupan artis ini bersama suami dan anak-anak.

(Saya masih kagum dengan 2 orang di Pulau Pinang: Dr Dzulkifli Abdul Razak dan S M Mohd Idris. Dr Zul (ketika itu Naib Canselor USM, kini berjawatan sama di Albukhary Internasional University) adalah anak kepada pelajar di Jepun yang terselamat ketika bom atom meledak di Hiroshima , Cikgu Abdul Razak, manakala Mohd Idris adalah Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP). Kedua-duanya mengaku tidak pernah ada telefon genggam!)

Terkini, ketika muncul dalam sesi temubual bersama akhbar Utusan Malaysia (6 Mac 2012), beliau mengakui agak selektif memilih skrip dan watak. Dan yang paling mengesankan, beliau menyatakan:

........pemikiran peminat dan penonton hari ini sudah jauh berbeza apabila mereka mampu menilai serta mengkritik apa sahaja yang ditonton dengan pantas.

"Bukan hanya filem tetapi begitu juga dengan drama. Tawaran memang banyak tetapi ada kalanya saya begitu sedih dengan skrip yang tidak begitu realistik.

"Saya tidak kisah dengan apa-apa watak termasuklah menjadi ibu. Asalkan ia mencabar dan memberi kelainan, itu sudah memadai buat saya.

"Tetapi, kalau watak ibu yang berusia pertengahan tahun 30-an tetapi mempunyai anak yang umurnya awal tahun 20-an, bukankah itu sesuatu yang tidak logik? Saya sendiri tidak akan menerimanya walaupun watak itu cukup mencabar.

Teringat, baru baru ini, saya melihat isteri baru Joey , Watie, berlakon sebagai ibu tua dengan rambut beruban dalam sebuah drama. Umur pelakon yang menjadi anaknya?........

Saya kian mengagumi Siti Shariza. Nyata dia artis yang cerdik. Spesies yang amat kurang dalam komuniti hiburan.

*foto dari www.budiey.com


Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails