Selasa, 27 Mac 2012

Sepi kian mencengkam



Ahad lalu adalah kali terakhir coretan Tan Sri Mazlan Nordin di Mingguan Malaysia. Saya membaca kolum itu dengan rasa berbagai-bagai. Sehingga setiap perenggan saya terpaksa ulang kerana fikiran bercelaru antara catatannya dan pemergian tukang catat itu. Lebih-lebih lagi di atas kolum itu adalah tulisan ZAM (Tan Sri Zainuddin Maidin) tentang arwah.

Memang saya akui, antara bahan yang mula saya cari dalam Mingguan Malaysia setiap Ahad ialah kolum Awang Selamat, Siti Jarum serta catatan beliau. Saya tak pasti bagai mana saya akan memulakan membaca akhbar itu minggu berikutnya tanpa ruangan yang saya jadikan wajib baca itu. Sama seperti saya terasa kehilangan ruangan Jarum Emas, di akhbar Metro Ahad setelah penulisnya, Adam Salleh dinaikkan pangkat dan tidak lagi mencatat.

Saya meminati tulisan berdasarkan pengalaman, bacaan atau pemerhatian penulisnya. Dulu saya mengikuti pandangan Dato' Ahmad Boestamam (Ruhi Hayat), kemudian anaknya Rustam A Sani. Kini kedua-duanya sudah pergi.

Kepergian Tan Sri Mazlan, makin menambahkan sunyinya dunia bacaan saya....
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails