Isnin, 19 Mac 2012

Di Luar Sana.

Terlalu kerap saya mendengar frasa di luar sana terjemahan harafiah out there.

Berkali-kali saya katakan kepada anak-anak (kerana hanya mereka yang mendengar kata saya) cuba pejamkan mata dan bayangkan kalau pengacara tv, penyampai radio dan penyanyi tidak menggunakan frasa tersebut. Apakah akan cacat ayat yang digunakan?

Peliknya pengacara tv menyebut bagi penonton tv di luar sana dalam rancangan Malaysia Hari Ini, seolah ada penonton di dalam sini!

Peliknya penyanyi yang ditemubual untuk siaran Melodi, berkata kepada peminat di luar sana sedangkan dia hanya berhadapan seorang pemegang mikrofon yang bukan semestinya peminat di dalam sini!

Peliklah lagi apabila penulis ruangan hiburan juga mencatatkan peminat di luar sana di dada akhbar seolah ada peminat di dalam kertas akhbar itu!

Cubalah wahai pengacara tv, penyampai radio, penemubual artis dan artis sendiri membuang frasa di luar sana dari ayat yang dilontarkan. Rasanya tentu lebih sedap....

Bagi penonton, pendengar dan pembaca, sebaik mendapati penggunaan frasa berkenaan, cuba ulang sendiri ayat itu dengan membuang frasa itu. Akan kurangkah kefahaman anda?

Kalaulah Adam Salleh Ghani masih menulis di Metro Ahad......
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails