Khamis, 24 Januari 2013

Penyanyi Dangdut Meninggal Ketika Berzikir


 
Sepanjang masa hidupnya,  Rafiq dikenal sebagai orang yang taat beragama. Begitu juga di mata anak kelapannya, Farabi El Fouz, yang menilai bahawa ayahnya sama sekali tidak pernah lepas mengucap zikir hingga ajal menjemputnya.

A. Rafiq"Jadi Papa tadi berzikir. Beliau memang senang sekali zikir asmaul husna, dia sering berzikir dari pagi sampai petang," ungkap Farabi ketika ditemui di kediaman Rafiq pada hari kematian si ayah.

Biasanya, tambah Farabi, kalau Rafiq sudah khusuk berzikir, tak ada satu pun pihak keluarga yang berani mengusiknya.

"Kalau Papa sedang berzikir, kami tidak berani mengganggu," ujar Farabi.

Begitu pula ketika dalam rawatan di rumah sakit, dalam keadaan kesihatan yang terus merosot, A Rafiq terus melafazkan zikir hingga monitor jantung berbunyi sebagai tanda detak jantung mulai melemah atau berhenti.

"Papa terus berzikir sampai akhirnya monitor berbunyi," kata Farabi.

Farabi mencoba menguatkan diri setelah doktor  mengesahkan bahawa A Rafiq telah meninggal dunia. "Kami sebetulnya sangat terkejut sekali dengan berita ini, tapi Papa selalu berpesan bahawa yang kekal adalah Allah. Papa juga tidak banyak berpesan, kalaupun berpesan sama seperti dulu, hanya meminta anak-anak menjaga solat dan belajar," ungkap Farabi.

Sumber: Kompas.com

Sejuk hati kita membacanya, bukan?

Berzikir hingga nyawa terpisah dari jasad, selalu mengingatkan diri dan keluarga bahawa yang kekal hanyalah Allah, berpesan kepada anak-anak agar menjaga solat dan belajar .

Bukan semua orang mahu dan mampu melakukannya……

Tetapi siapa Rafiq?

Dia adalah Ahmad Rafiq, seniman dangdut tersohor Indonesia dengan nama pentasnya A Rafiq. Berdarah India-Pakistan, beliau meninggal di usia 64 tahun, pada petang Sabtu 19 Januari 2013. Meninggalkan Aisyah, isterinya serta sembilan anak. Di antara lagu-lagu popularnya adalah Pengalaman Pertama, Pandangan Pertama, Penyesalan, Setia dan Karena Dia.

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan segala dosanya terampun. Amin.

Siapa pula kita?

Seringkah kita berzikir mengingati Yang Maha Mencipta? Sejak dan sehingga bila? Apa pesan atau ingatan kita kepada diri dan keluarga?

Demikianlah.

Kita tidak menjadi sempurna dengan hanya dabikan dada.... 

Fikir dan zikir!





Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails