Jumaat, 27 September 2013

Apabila Lailatul Qadar Bertukar Tarikh....

Sudah penghujung bulan Zulkaedah. Tidak lama lagi akan muncul ZulHijjah. Datanglah pula Hari Raya Iduladha, raya haji.

TV pun akan siarkan drama yang cukup menyentuh hati, penuh iktibar, menginsafkan....... Biasalah.

Cuma untuk raya ini, kalau sempat menonton, saya mahukan drama yang skripnya tidak menunjukkan kekurangan semua pihak yang terbabit, terutama penulis skripnya.

Cukuplah dengan dua drama yang sempat ditonton pada musim raya Idulfitri dahulu. Kalau boleh janganlah dinampakkan kemalasan penulis serta kemudiannya pengarah dan pelakon melakukan kerja rumah.

Dalam satu drama yang saya terlupa tajuknya, lakonan watak sampingan oleh Den Wahab, saya teresak-esak menangis, kerana kasihankan semua anggota produksi.....


Bayangkan, di dalam satu babak, seorang pakcik , sedang di meja makan bersama anak-anak saudara yang dijaganya dengan baik, meminta mereka mendoakan agar dapat bertemu emak yang telah lama hilang, kerana sebab-sebab tertentu. "Malam ini 17 Ramadan, "kata pakcik itu, lebih kurang," berdoalah sempena Lailatul Qadar supaya kamu boleh berjumpa dengan emak kamu....."

Lailatul Qadar pada malam 17 Ramadan? Setahu saya tarikh itu adalah malam turunnya Al Quran - sesetengah negeri mengambil cuti sempena itu. Menurut ustaz, Lailatul Qadar berada dalam 10 terakhir Ramadan - terutama pada malam-malam yang ganjil: 21,23, 25, 27 dan 29..... Tak tahulah samada ustaz silap atau saya yang silap dengar semasa mengadap ustaz....

Dalam satu drama yang saya ingat tajuknya, Pengawal Hatiku, ada seorang perempuan bermisai berjambang - lakonan Noorkhiriah -  yang menjadi pengawal keselamatan. Lupakan sebab tumbuhnya bulu di muka kaum Hawa itu. Lupakan juga liku-liku perjalanan hidup semua watak yang sesekali rasanya memaksa saya untuk menangis juga walaupun kata anak buah, itu drama semi-komedi.


Di hujung cerita, bos kepada pengawal itu tidak mengecam wajah pekerjanya yang tidak lagi banyak bulu diwajahnya. Apabila ditimbulkan hal itu, maka secara tenang si pekerja menjawab [sekali lagi, lebih kurang] "Bulan puasa dulu saya tidak cukur. Takut berdarah. Takut batal Puasa....."

Benarkah berdarah di muka akan menyebabkan puasa kita batal?

Sekali lagi saya bimbang kalau silap dengar dari ustaz dahulu.....

Hmmm!
Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails