Selasa, 25 Jun 2013

Dafi, Anuar Zain dan Usia Remaja




Gadaffi Ismail Sabri atau nama pentasnya Dafi mengaku gelisah dengan situasi yang dihadapinya. Dalam usia 25 tahun, dengan wajah yang tidak perlu diawetmudakan, dia tidak dianggap dewasa. Penyanyi yang dikesan bakatnya dari salah satu siri Akademi Fantasia ini masih dikatakan artis remaja.

Dua puluh lima tahun bukan lagi usia remaja? Pada usia berapakah yang dikatakan remaja itu?

Seorang rakan memberikan julat dari usia mula mempunyai kad pengenalan -12 tahun - hingga 21 tahun. Jika benar, patut sangatlah Dafi menggelisah..... Dan saya pula segera insaf, lamanya telah saya tinggalkan umur maksima seorang remaja......


Tiba-tiba saya teringat kepada Shahrul Anuar Zain, penyanyi yang semasa pra-remajanya merakamkan album bersama Elina, popular dengan lagu Kain Pelikat dan Suasana Di Hari Raya. (Saya yang sempat menonton mereka mendendangkan lagu tersebut di dalam satu rancangan tv RTM dengan hosnya Dato'Ahmad Daud)

Beberapa tahun dahulu - dalam alaf ketiga ini, di kulit belakang majalah Mangga terdapat beberapa foto lelaki yang bertulis tajuk umumnya REMAJA CUN. Salah satu foto itu adalah wajah Shahrul, lelaki yang lahir pada tahun 1970. Ertinya ketika itu usianya telah melebihi 30 tahun.

Lebih tiga puluh tahun juga termasuk dalam usia remaja? Sekali lagi, pada usia berapakah yang dikatakan remaja itu?

Lalu dirujuk Kamus Dewan edisi remaja saya - 1989 Cetakan Pertama(Edisi Baru) - [ketika saya berusia bawah 30 tahun]. Remaja diberikan makna
  1. mulai dewasa, sudah akil baligh, sudah cukup umur untuk berkahwin
  2. ~~ puteri/ ~~ putera gadis/pemuda yang sudah mulai dewasa [mulai timbul rasa cinta berahi]....
Oooooooo. Baru pakcik tahu!

Saya menjadi keliru.

Saya mencari di alam terbuka. Terjumpa catatan pengertian remaja di laman saudara dari seberang.

Ternyata, rakan saya tadi betul. Dafi juga betul. Kamus Dewan pun demikian pula walau tanpa angka tertentu.

Tetapi bagaimana tentang Shahrul di kulit belakang Mangga itu?

Tafsirkan saja makna remaja secara bebas, saran rakan saya. Lebih untuk menyedapkan hati ini.

Maka, saya tafsirkan diri ini juga masih remaja pada usia melepasi separuh abad!



Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails