Jumaat, 14 Oktober 2011

Ahmad Jais Yang Saya Kenang

Mulut tak hangus berkata api
-->
Memang tak nampak sakit di hati

Dia berada tak sampai 10 kaki jaraknya dengan saya. Saya berdiri betul-betul di bahagian kanan pentas. Di tepi tiang.
Dan tidak menghalang pandangan sesiapa..Mata saya selari dengan lantai pentas. Jadi saya perlu mendongak untuk memandangnya. Berpakaian serba putih, dia menyanyi tiga lagu pembukaan. Matanya menghala ke lautan manusia di depannya. Saya tak ingat lagu-lagu itu tapi saya tahu saya turut menyanyi bersamanya secara perlahan. Bohonglah kalau peminat setia tak ikut menyanyi.

Setelah meminta izin berehat, dia kembali ke belakang pentas. Saya dan beberapa lagi rakan sebaya berkejar ke situ. Kasihan juga pada penyanyi selepasnya, yang tak kurang hebat kerana pernah memenangi Bintang Radio tapi ketika itu tiada lagu baru yang popular…..
Di belakang pentas , saya hanya melihatnya dari jarak 10 kaki juga. Kalau mendekat, tak tau nak buat apa. Dia dilihat meneguk air. Berborak dengan seseorang (mungkin promoter) agak lama, kemudian bergurau pula dengan 2 pelawak yang akan muncul di pentas. Kemudian duduk bersandar pada sebuah kerusi sambil mengikut nyanyian rakan di pentas tapi sekadar “la la la la la la…” Saya memerhati dengan penuh minat. Inilah penyanyi yang beberapa tahun sebelum itu meletup dengan lagu Seraut Wajah. Inilah penyanyi yang dijadikan contoh oleh guru BM saya, kerana katanya tak pernah dia dengar nyanyiannya ikut slanga KL.walaupun dia berasal dari dekat-dekat sane. (Cikgu merujuk kepada seorang senior yang menyanyikan lagu itu ketika Malam Pelajar sekolah)

Betapa terasa kecewa
Sampai tiada khabar berita
Sampai hati dikau kiranya
membiarkan hatiku luka
bukan
betape terase kecewe
sampai tiade khabar berite
………………………..
………………………

Anggota Orkes Chandni Batu 5 Sik, band pengiring, berehat.Mereka beratur panjang menghadapnya. Ada yang merokok sambil berbual. Turut serta penyanyi yang menyanyi selepasnya tadi. Ketika penonton disajikan lawak jenaka, saya masih di situ. Memandang wajahnya di bawah cahaya empat lima mentol 60 watt. Sebagai budak menengah rendah, saya memang tak berhajat untuk mendekatinya. Takut kalau disapanya saya, apa nak dijawab? Dia juga tak perasan akan kehadiran saya kerana sepanjang masa itu tak pernah pula matanya menghala ke tempat saya berdiri.

Selepas penonton bergelak, dan diikuti oleh sumbangan suara penyanyi tetap band, tiba giliran dia menyanyi. Saya berlari semula ke tempat di penjuru pentas tadi. Terpaksa juga menolak dua tiga kawan untuk betul-betul berada di kedudukan asal. Kali ini dia menyanyi banyak lagu termasuklah lagu terbarunya ketika itu. Setiap kali habis sebuah lagu, dia berceloteh ala kadar, tapi ada yang lucu sebab ramai orang ketawa. Boleh dikatakan semua lagu yang dinyanyikannya menjadi hafalan saya. Lalu saya ikut dalam perlahan. Hinggalah satu lagu yang tak akan saya lupa kerana ketika menyanyikannya dua baris daripadanya dia memandang ke arah saya sambil mengangkat jari telunjuk dan menggoyangkannya:

Mulut tak hangus berkata api
Memang tak nampak sakit di hati

Saya terpempan.

Saya mungkin lupa sebahagian perjalanan malam itu. Tapi perasaan saya sepanjang berjalan balik dari padang Sekolah Kebangsaan Kangkong, tak akan terungkapkan.[ Bukan tak pernah saya tonton persembahan artis lain di padang sekolah itu. Antara yang pernah dijemput promoter ialah Sharifah Aini, D J Dave, gandingan Jamali Shadat dan Hamid Gurkha. Yang pelik Noor Azizah pun pernah diundang. Pelik kerana beliau adalah pelakon yang tak pun dikenali sebagai penyanyi, Digagahinya menyanyi malam itu (sudah pastilah lagu orang kerana beliau tak penah terbitkan album) sambil menabur gula-gula Kiss Me yang pembalutnya adalah gambar wajahnya. (Adakah lagi gula-gula itu?)]

Yang nyata saya makin meminati lagunya. Dialah penyanyi tunggal yang saya ketika remaja dulu pernah menghantar kad ucapan selamat hari raya. Walau hanya ke alamat syarikat penerbit album, tapi saya puas. Puas jugalah saya dikutuk oleh kawan-kawan yang mengirim kad ucapan mereka kepada artis remaja perempuan.

Peminat dari jauh ini, akhirnya terkedu. 11 Oktober 2011. Sayu bila mendengar dj radio mengumumkan bahawa Presiden Karyawan Freddei Fernandez mengesahkan bahawa Dato Ahmad Jais telah meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raaji’un. Saya menghantar mesej kepada beberapa teman yang ‘sekepala’ meminati lagu-lagu arwah. Beberapa daripadanya seperti tak percaya.

Pertama kali kematian seorang seniman meruntun hati saya.

Mana mungkin saya melupakan lirik lagunya yang menyentuh.

Ada kisah di bibirnya
Dalam bisuan hamba mengerti


Antara dua kasih
Pilihan keluarga kauterima
Kini kubersedih
Merintih tak terkata


Hidup kita bukan untuk derita
Juga derita tidak selamanya
Usah dibuang usia yang masih muda
Agar tak kesal di hari muka


Sungguh kasihan bunga bermadu
Ditinggal kumbang sesudah layu
Inikah nasib suratan hidupmu, sayang
Sesudah layu tiada yang mahu


Jangan tergoda bintang di awan
Kalau terbitnya di siang hari
Jinak merpati makan di tangan
Jangan disimpan di sangkar hati

Kesudian anda ke sini amat dihargai. Jangan serik untuk kembali. Terima kasih.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails